Menu

Komende wijzigingen in Microsoft Software Assurance

Microsoft Software Assurance is de verzekeringspolis die uw investering in Microsoft Volumelicenties beschermt. Het programma kent 28 eigenschappen die Microsoft aanduidt als ‘voordelen’. Microsoft heeft nu diverse grote wijzigingen aangekondigd die het ‘voordeel’ van Software Assurance ondermijnt. De belangrijkste wijzigingen in een overzicht.

Training Vouchers
Bij sommige contracten, zoals de Enterprise Agreement en Open Value Subscription Agreement krijgen klanten training vouchers (tegoedbon). Met een aan een medewerkers toegekende training voucher kan deze medewerker bij een erkend trainingsinstituut een training volgen die voorbereidt op een examen voor certificering en betalen met de voucher.
In februari 2020 zal Microsoft dit gehele programma als onderdeel van Software Assurance stoppen. Vouchers die voor die datum zijn toegewezen aan medewerkers blijven geldig tot en met januari 2022. Met het stoppen van het programma haalt Microsoft tegelijk de Azure trainingen uit de catalogus.

Planning Services
Deployment Planning Services Vouchers (wederom tegoedbonnen), geven een organisatie het recht op diverse planningsdiensten voor de implementatie van technologie. Deze diensten worden uitgevoerd door gecertificeerde Microsoft partners (zoals Quexcel). Per februari 2020 zal Microsoft enkele van deze Planning Services stoppen. Met name de planningsdiensten die gericht zijn op cloud computing komen te vervallen en als alternatief biedt Microsoft het Fasttrack programma. Deployment Planning Services voor IT Infrastructuren, zoals voor SQL Server, blijven (voor nu) intact.

24×7 Problem Resolution Support
Met 24×7 Problem Resolution Support krijgen in aanmerking komende klanten directe ondersteuning van Microsoft, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Vanaf februari 2021 zullen de voorwaarden voor ondersteuning wijzigen. Alleen klanten die per jaar minimaal USD 250.000 (zo’n € 208.000) aan Software Assurance premie uitgeven krijgen nog ondersteuning (support). Dat betekent dat alleen grote ondernemingen daarvoor in aanmerking komen. Kleine en middelgrote organisaties zijn vanaf dan aangewezen op hun Microsoft partner voor (betaalde) ondersteuning.

Uithollen van voordelen
Wat kunnen we concluderen nu Microsoft de ‘voordelen’ van Software Assurance flink aan het beperken is? Nadert het volumelicentie programma het einde van haar bestaan? Gaat Microsoft klanten nog meer richting de cloud ‘motiveren’, waar de Cloud Solution Provider programma het de partner is die training, planningsdiensten en ondersteuning aan klanten levert? U mag er alles van denken. Heeft u behoefte aan training, ondersteuning bij planning of migratie of support voor uw hele Microsoft omgeving? Neem dan contact met ons op om een maatwerk oplossing voor uw organisatie te bespreken.

Aanmelden nieuwsbrief
U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.