
Lothian Buses levert al bijna 100 jaar essentiële vervoersdiensten in Edinburgh, Schotland. Ze hebben nu meer dan 70 diensten en meer dan 700 bussen die dag en nacht, het hele jaar door rijden. Lothian exploiteert een modern en milieuvriendelijk wagenpark, waaronder de eerste emissievrije elektrische bussen van de stad.
Lothian Buses is een bekroonde vervoersmaatschappij die blijft investeren in technologie en mensen, waarmee ze zorgen dat hun dienstverlenging blijft voldoen aan de behoeften van haar klanten, nu en in de toekomst. Ze zijn het grootste gemeentelijke busbedrijf van het Verenigd Koninkrijk en een van de grootste werkgevers in de regio met meer dan 2.500 medewerkers.
Proactieve aanpak voor inzicht in licenties
Door voortdurende uitbreiding en overnames zijn de IT-systemen van Lothian voortdurend uitgebreid om aan de bedrijfsbehoeften te blijven voldoen. Daardoor ontstond de zorg dat softwarelicenties op sommige gebieden mogelijk zowel teveel als te weinig aanwezig waren, met daarnaast weinig zicht op de algehele licentieomgeving. Er was een klassieke Microsoft licentieoplossing aanwezig die voor kosteneffectiviteit en toekomstbestendigheid tegen het moest worden onderzocht.
Garry Stein, hoofd IT bij Lothian: “De vriendelijke en zeer deskundige teams van Quexcel en Synergi hebben ervoor gezorgd dat we besparingen konden realiseren, compliance problemen konden aanpakken en de organisatie beter konden voorbereiden op de toekomst. De regelmatige compliance controles en opvolgende acties ondersteunen voortdurende compliance. Het geeft ons rust te weten dat we het juiste team hebben om onze steeds veranderende licentiebehoeften te ondersteunen.”
Stroomlijnen van licentie compliance
Synergi introduceerde zijn strategische licentiepartner Quexcel, die samen met Lothian en Synergi de bestaande situatie onderzocht. Ze introduceerden hun beheerde Software Asset Management-dienst, ontworpen om softwarelicentiebeheer te stroomlijnen en te automatiseren. Dat doet zij met een team van experts, dat praktisch advies geeft en compliance van softwarelicenties waarborgt. Quexcel analyseert gebruiksgegevens, detailleert licentiegebruik per medewerker en signaleert ongebruikte licenties die vaak kunnen worden geannuleerd of hergebruikt. Dat leidt tot echte kostenbesparingen en efficiëntie.
Na implementatie binnen de Lothian-omgeving haalde de oplossing belangrijke licentiegegevens op van de geïnstalleerde software — en belangrijker nog — van wat daadwerkelijk werd gebruikt. Verdere gesprekken met Quexcel, Synergi en het IT-team van Lothian leidden tot het verwijderen van overbodige software en het identificeren van de juiste licenties die Lothian nodig had.
Peter van Uden, eigenaar van Quexcel: “De kracht van kennis is essentieel om klanten zoals Lothian niet alleen compliant te maken, maar ook om besparingsmogelijkheden te creëren. De driehoeksamenwerking tussen Synergi, Lothian en Quexcel is een echt partnerschap dat meerwaarde biedt. Dat is toch waar je ’s ochtends voor uit bed komt.”
Synergi werkte vervolgens samen met het IT-team van Lothian om een licentieoplossing te ontwerpen voor de komende vijf jaar, gevalideerd door Quexcel.
De licentiebesparing voor Lothian over de komende vijf jaar bedraagt meer dan £ 300.000, wat opnieuw geïnvesteerd kan worden in strategische IT-projecten.
Voortdurende ondersteuning
Via kwartaalrapportages binnen de Quexcel Managed SAM-dienst evalueren Synergi en het Lothian-team voortdurend de gevolgen van de actuele licentiepositie. De teams van Quexcel en Synergi bieden deskundig advies over omgevingsveranderingen, gewijzigde licentievereisten en de nieuwste licentievoorwaarden.
Paul Burns, CTO van Synergi: “De steun van Peter en het getalenteerde team van Quexcel, samen met de toewijding van Garry en het IT-team van Lothian, heeft bewezen dat dit complexe gebied aangepakt kan worden, waardoor bedrijfsrisico’s worden verminderd en aanzienlijke waarde wordt teruggegeven.”