Menu

Managed Software Asset Management geeft Rotterdam World Gateway inzicht in en tegelijk een besparing op softwaregebruik

Rotterdam World Gateway (RWG) levert container op- en overslag met maximale efficiëntie. RWG staat voor een ongehinderde toegang tot Europa; een naadloze doorvoer van containers van over de hele wereld naar consumenten en bedrijven in heel Europa, en omgekeerd.

Zij heeft haar thuisbasis in de wereldhaven van Rotterdam en RWG is in hoge mate afhankelijk van haar IT Infrastructuur. Het proces van het laden en lossen van containers en de transportbewegingen op de terminal zijn in nagenoeg volledig geautomatiseerd met als doel het interne transport te beperken. Hierdoor wint de containerterminal van RWG aan efficiëntie en wordt de CO2-footprint geminimaliseerd. Niet eerder werd automatisering van een containerterminal zo ver doorgevoerd.

Betrouwbaar en duurzaam
Paul Saraber, Supervisor IT Engineering team en IT Architect bij RWG: ‘Onze terminal is vanaf het begin ontworpen met efficiëntie als uitgangspunt. Vanaf de start van de bouw van de terminal in de zomer van 2012 tot en met de officiële opening in september 2015 hebben we tegelijk de IT Infrastructuur gebouwd. Wij zijn 24 uur per dag en 7 dagen per week in bedrijf. Wanneer containerschepen aankomen bij de terminal of op het punt staan van de terminal te vertrekken is de tijdsdruk erg hoog. Wij kunnen het ons eenvoudigweg niet veroorloven om enige vertraging op te lopen bij de afhandeling van de containers. Dat betekent dat onze IT Infrastructuur – hardware, software en services – zeer betrouwbaar moeten zijn.’
Paul Saraber benadrukt dat duurzaamheid een van de kernwaarden van RWG is, dat geldt dus ook voor de IT: ‘Het betekent dat wij absoluut investeren in onze IT en specialisten, maar dat we zeker niet teveel geld uitgeven om onze doelen te behalen.’

Op zoek naar inzicht
Nadat de containerterminal met succes in bedrijf is genomen heeft het IT team de tijd gevonden om goed te kijken naar ‘wat ze eigenlijk hadden gebouwd’. Paul Saraber: ‘Niet dat we niet wisten wat we gebouwd hadden, maar we hadden geen direct inzicht in met name het softwaregebruik. Vanaf de start van de bouw tot de ingebruikname zijn er wijzingen aan het originele ontwerp doorgevoerd. Dat, omdat we tijdens de bouw nog verbeteringen en innovatieve oplossingen hebben toegevoegd. Kortom, we wisten zeker wat we in gebruik hadden, maar ons ontbrak het inzicht in welke software vanuit de test en acceptatieomgeving nog wel, of niet meer in gebruik was. We wilden meer inzicht krijgen in het daadwerkelijke softwaregebruik en zeker weten dat we de software gebruiken in overeenstemming met de voorwaarden van de softwarefabrikanten.’
RWG heeft daarop een geselecteerd aantal Software Asset Management dienstverleners aangeschreven met het doel om aan de hand van de inschrijvingen een geschikte partner te selecteren.

Het is geen project
Peter van Uden, eigenaar van en senior SAM consultant bij Quexcel: ‘Wij waren blij met het telefoontje van Paul dat RWG ons had geselecteerd als hun voorkeurspartner voor de Software Asset Management dienstverlening. Ons grote voordeel is het SAM platform dat wij gebruiken. Dit platform werkt zonder agents die op de apparatuur geïnstalleerd moet worden. Op die manier is er geen enkele invloed op de IT Infrastructuur en dat is zeer belangrijk voor organisaties die de klok rond werken en bedrijf kritische processen hebben die volledig op de IT steunen.’
Paul Saraber vult aan: ‘Klopt en we waren blij verrast dat we al binnen 48 uur na de start een meer dan 95% compleetheid van de inventarisatie van hardware en software hadden.’
Maar een beheerde dienst – managed SAM – is meer dan het maken van een inventarisatie en onderzoek doen naar de resultaten. Peter van Uden gaat verder: ‘Absoluut. Wij zijn er om de klant te helpen en richting te geven. Met de actuele data als uitgangspunt helpen wij RWG om hun hele IT omgeving te optimaliseren, software risico’s in kaart te brengen en op kosten voor software en cloud te besparen. Maar Software Asset Management is meer dan techniek. Het gaat ook over mensen en processen, wij helpen op alle vlakken. Aan de kant van de techniek spelen het ontdekken van ‘legacy’ applicaties, software waarvan de support is verlopen, kwetsbaarheden en vele andere aspecten een belangrijke rol. Met onze beheerde SAM dienst en het onderliggende platform zijn we in staat om RWG te helpen het beste uit hun IT omgeving te halen; verbetering van de beveiliging door te voeren, beter gebruik te maken van beschikbare bronnen en tegelijk innovatie door te voeren. Het is een echte samenwerking waar klant en dienstverlener samen optrekken.’

Besparen
Een van de voordelen van Software Asset Management zijn de inzichten die RWG heeft verkregen. Paul Saraber: ‘Neem Microsoft SQL Server als voorbeeld. Wij wisten al hoeveel SQL Servers we in gebruik hadden. We wisten zelfs de verschillende edities, maar niet altijd de exacte versie of welke SQL Server viel onder een licentie van een van onze softwareleveranciers of welke door een licentie van ons gedekt moest zijn. Dat is een risico op incompliancy. Maar nog belangrijker, door de actuele gebruiksdata te analyseren en met de licentie expertise van Quexcel konden we samen een business case opzetten rondom het gebruik van SQL Server. Daaruit bleek dat het bouwen van een SQL Server cluster in active-active modus ons de broodnodige hoge betrouwbaarheid en beschikbaarheid kon geven, maar tegelijk tienduizenden euro’s op SQL Server licentiekosten ging besparen. Dat is Managed Software Asset Management zoals we het graag zien.’
Peter van Uden: ‘Deze werkwijze geldt voor alle Microsoft software, maar ook voor softwaretitels van andere uitgevers. Wij monitoren continue de omgeving van de klant, geven een waarschuwing wanneer een kritische situatie dreigt te ontstaan en helpen bij de verbetering van de IT omgeving. Klanten helpen besparen op softwarekosten en tegelijk helpen om hun doelen te realiseren is daarbij mooi meegenomen.’

Continue verbetering
Een van de eigenschappen van een beheerde dienst is de voortdurende samenwerking tussen klant en dienstverlener. Beiden kijken continu naar verbeteringen binnen de technologie, de processen en de menselijke interactie met de IT omgeving. Alleen op deze manier zijn klanten als RWG in staat om in dit tijdperk van digitale transformatie te innoveren en voorop te lopen op de concurrentie. Paul Saraber besluit: ‘Software Asset Management is vandaag de dag geen eenmalig project. Onze klanten, onze organisatie en daarmee onze IT zijn constant in beweging. Wij kijken voortdurend naar mogelijkheden tot verbetering en we zijn bij dat we al jaren een partner als Quexcel hebben om ons daarbij te helpen.’

Aanmelden nieuwsbrief
U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.