Menu

Een goed ontwerp zegt iets over de inhoud

Je vind ze overal. Mensen die ‘wel even’ een logo, icoon of grafisch ontwerp maken. De opdrachtgevers werken er graag aan mee; veel voor weinig en liefst gisteren klaar. Dus iedereen die een beetje overweg kan met Adobe Illustrator, QuarkXPress of zelf Microsoft Publisher of zelfs Word kan aan de slag.

Helaas blijkt dan toch eens temeer dan het resultaat tegenvalt. Zeker, soms ‘smoelt’ het best lekker, de vraag is alleen of de doelgroep ook de juiste associatie legt. Want een goed ontwerp zegt namelijk iets over de inhoud.

Ik neem het nieuwe ontwerp van de iconen voor de software (applicaties) uit Microsoft Office 365 als voorbeeld. In de loop der jaren zijn die regelmatig veranderd, veelal om aan de smaak van ‘vandaag de dag’ te voldoen. Maar nu is bij het ontwerp, meer dan ooit tevoren, vooral gekeken naar de inhoud.

Bij het icoon voor Microsoft Excel zie je direct de bekende cellen uit het rekenblad. Het nieuwe OneNote icoon laat mooi de tabbladen voor notities zijn. Word geeft tekstregels aan en bij het Microsoft Teams icoon zie je mensen die samenwerken. Daar is dus goed over nagedacht. Het nadenken over hoe je met een grafisch ontwerp iets zegt over de inhoud is het meest belangrijke van het ontwerp. Want een logo, icoon, banner of ander plaatje dat niets zegt over de inhoud zal de kijker of lezer geen associatie met de inhoud geven.

Lang verhaal in een korte uitvoering; een goed grafisch ontwerp kost tijd. Tijd voor onderzoek, inleving, het ontwerpen, vallen en opstaan, testen en terugkoppeling en de rest. Dat kan eenvoudigweg niet in een paar uurtjes als ‘bijbaantje’. Het is vakmanschap. Vakmanschap vraagt om een investering. Maar dat is niet het belangrijkste. Vraag je vooral af wat het je opbrengt.

Artikel oorspronkelijk gepubliceerd op LinkedIn door onze grafisch ontwerper Karin Gebbink.

Aanmelden nieuwsbrief
U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.