Menu

Het bouwen van een sterke online reputatie

Tijdens zijn meest recente bezoek aan het Microsoft hoofdkantoor in Redmond, Washington VS is onze oprichter Peter van Uden geïnterviewd door Jennifer Tomlinson, wereldwijd Senior Marketing Manager voor het Microsoft Partner Network. Het onderwerp: Wat maakt een online reputatie krachtig?

Het interview is omgezet in een blogpost op de Microsoft Partner Network website. We weten dat ‘onze’ Peter stellige en slimme ideeën heeft. We raden u aan om deze blogpost te lezen (Engels).

Voor diegene onder u die de Engelse taal niet goed (genoeg) beheersen, onderstaand de hoogtepunten:

Het lijkt voor de hand liggend, en dat is het ook, maar vandaag de dag kun je met marketing niet meer om internet heen. De meningen van zowel consumenten als bedrijven zijn dankzij het web en smartphones overal beschikbaar. Een goede start voor je strategie voor een online reputatie is uit te vinden wat anderen van jouw bedrijf ‘vinden’. Typ je eigen bedrijfsnaam eens in Google of Bing in en vindt de resultaten.

“Geef je bedrijfsnaam in een zoekmachine in en kijk wat er boven komt drijven. Je eigen website zou dit als eerste moeten zijn. Maar ook je LinkedIn bedrijfspagina en andere websites kunnen hoog eindigen, bijvoorbeeld Facebook, met zelfs sterren-aanduiding voor je bedrijf.”Wat zijn nu de typische zaken die Microsoft Partners met hun marketing toe kunnen passen? Hier is de favoriete top:

  1. 1. Vraag feedback van je klanten. Je hoort ontevredenheid in een persoonlijk gesprek met je klanten. Uitsluitend hele slechte en hele goede ervaringen halen spontaan het internet en hebben een grote impact op je online reputatie. Geef klanten de mogelijkheid om feedback te geven via je website. Hou reacties in de gaten en reageer snel. Mensen willen gewoon de zekerheid hebben dat ze serieus genomen worden en dat hun probleem correct en snel wordt opgelost.
  2. 2. Ga naar netwerkbijeenkomsten en spreek als deskundige op evenementen. Zo kun je eenvoudig in contact komen met nieuwe mensen. Het tentoonspreiden van je eigen expertise helpt jou en je bedrijf gezien te worden als deskundigen. Potentiële klanten zoeken daarin de bevestiging en het helpt tegelijk je online reputatie onderbouwen
  3. 3. Laat iedereen meewerken, al je eigen medewerkers. Want elk contact met medewerkers, door klanten, beïnvloed meningen. Meningen die mogelijk online verschijnen. Soms in een commentaar, soms in een waardering of online review

“Het maken en delen van voor de doelgroep interessante content is nog steeds een zeer goede manier om je online reputatie als leider of deskundige op te bouwen. Maak ook klantreferenties en help klanten om online reviews te plaatsen. Vaak willen klanten wel, maar ontbreekt het ze aan tijd of kennis. Hulp aan de klant helpt jouw bedrijf.”

Lees hier het volledige blog (Engels)

Meer weten over online reputatie? Maak een afspraak met Peter van Uden via deze website.

Aanmelden nieuwsbrief
U moet javascript aan hebben staan om dit formulier te kunnen versturen.